Laptop batterij problemen

Oplossingen voor Hardware problemen.
Rudy Mas
Site Admin
Contacteer:

Laptop batterij problemen

Bericht door Rudy Mas » 08 sep 2015, 15:42

Soms kan het gebeuren dat je laptop de levensduur van je batterij niet correct weergeeft.

Volgende twee problemen kun je met deze methode oplossen:
  • De laptop geeft aan dat je toestel nog x aantal minuten zonder netspanning kan, maar op het einde gaat hij heel snel van 10% naar 0%. Soms heb je zelfs de tijd niet om je adapter aan te sluiten en sluit Windows je PC af of valt hij zelfs uit voor hij reglementair kan afsluiten.
  • De laptop geeft aan dat de batterij leeg is en dat je hem zo snel mogelijk moet aansluiten op de netspanning. Echter, als je verder werkt blijkt dat er toch nog genoeg spanning is om bijna een uur lang te werken zonder je adapter aan te sluiten.
In beide gevallen is een kalibratie van je batterij nodig.

Hoe doe je dit?

Wel, om te beginnen kun je het beste onder "Power Options" een nieuw plan aanmaken. (Hiervoor zal ik binnenkort een tutorial maken.)

Persoonlijk gebruik ik hiervoor meestal mijn "High performance" plan. Zorg ervoor dat je al de timers i.v.m. Sleep en Hibernation mode uitstaan.
Open dan een Command Prompt (Admin) en geef volgend commando in:
  • powercfg -setdcvalueindex SCHEME_CURRENT SUB_BATTERY BATACTIONCRIT 0
Dit zorgt ervoor dat je laptop zal blijven opstaan tot je batterij helemaal leeg is. (Je laptop zal plots uitvallen, maar dit zou normaal geen problemen met Windows moeten geven.)

Om je batterij nu te kalibreren moet je volgende stappen ondernemen:
  • Laat je laptop opstaan tot hij uitvalt.
  • Haal de batterij uit je laptop en druk enkele keren op je power knop.
  • Steek de batterij terug en hang hem aan de netspaning. (Helemaal opladen!!!)
  • Haal de batterij uit je laptop en druk enkele keren op je power knop.
  • Steek de batterij terug en herhaal de bovenstaande stappen nogmaals.
Schakel terug over naar je normale Power plan en controleer of Windows nu nauwkeuriger werkt. Indien de afwijking nog steeds te groot is, voer bovenstaande stappen opnieuw uit.

Dit kalibratie probleem treedt vooral op bij toestellen die heel weinig worden gebruikt. Een batterij verliest zijn lading ook langzaam als hij niet wordt gebruikt. Start je je toestel dan na een maand opnieuw op, dan gaat het systeem ervanuit dat hij nog steeds op de lading zit van de laatste afsluiting. Hierdoor komt hij echter sneller tot de conclusie dat het vermogen sneller afneemt dan hij verwacht en past hij de data aan om dit in de toekomst te corrigeren. Met het gevolg dat de kalibratie helemaal verkeerd zit en je foute meldingen krijgt in Windows.

CPUID HWMonitor is een handige tool op de capaciteit van je batterij na te kijken.

Zo had ik onlangs een laptop waarbij CPUID HWMonitor aangaf dat de batterij 45% van zijn capaciteit had verloren. Na 3 kalibraties uit te voeren, gaf hij aan dat mijn batterij maar 19% van zijn capaciteit had verloren en klopte de levensduur van de batterij opnieuw in Windows.
Groetjes,
Rudy Mas

Plaats reactie