Problemen met Slaapstand (Sleep) / Sluimerstand (Hibernate)

Alles i.v.m. Windows 10. Heb je een probleem, of een tip, dan kun je het hier plaatsen.
Rudy Mas
Site Admin
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 mar 2015, 15:01
Locatie: Hasselt, Belgium
Contacteer:

Problemen met Slaapstand (Sleep) / Sluimerstand (Hibernate)

Bericht door Rudy Mas » 27 sep 2015, 13:49

Ondervind je problemen met de slaap en sluimer functie van je PC, dan kunnen volgende stappen een oplossing bieden. Pas ze één voor één toe tot je systeem werkt.

Stap 1: Nakijken drivers

Eén van de meest voorkomende problemen met de slaap/sluimer functie van je toestel kan een oorzaak vinden bij de drivers die geïnstalleerd zijn op je systeem. Zorg er altijd voor dat je de laatste nieuwe drivers van de fabrikant hebt geïnstalleerd op je systeem. Vooral de drivers van de netwerkkaarten en grafische kaarten kunnen de oorzaak zijn bij deze problemen.

Als je PC in slaap valt, maar dadelijk, of na een paar minuten, terug opspringt, kijk dan even na of WOL (Wake on LAN) uitstaat in je BIOS en/of bij je driver van de netwerkkaart. Wil je echter Wake on LAN gebruiken, zorg er dan voor dat hij enkel reageert op een magic packet om je PC wakker te maken. (Dit laatste kan je instellen bij de driver van je netwerkkaart.)


Stap 2: Reset het bestand 'hiberfil.sys'

Dit bestand wordt door het systeem gebruikt om je PC in de sluimerstand te plaatsen. (Dit wordt ook door de slaapstand gebruikt als je hybride slaapstand toestaat. Dit staat standaard aan in Windows 10.)

Het resetten van het bestand doe je op volgende wijze:
  • Open een Opdrachtprompt (administrator) / Command Prompt (Admin) => Winkey + x -> a
  • Geef in: powercfg -h off (Wissen van het bestand)
  • Geef in: powercfg -h on (Aanmaken van het bestand)
Stap 3: Resetten van het energiebeheer van je toestel

Het kan ook gebeuren dat het energiebeheer schema dat geïnstalleerd is op je toestel beschadigd raakt. Het resetten van dit opgeslagen schema kun je op volgende wijze doen:
  • Open een Opdrachtprompt (administrator) / Command Prompt (Admin) => Winkey + x -> a
  • Geef in: powercfg -restoredefaultschemes

Met deze drie stappen te volgen heb ik tot op heden 90% van de slaap/sluimer problemen met diverse systemen kunnen oplossen. Voor de overige 10% was er meestal één of andere update van een driver of de BIOS nodig die op dat moment nog niet voorhanden was. In die gevallen moet je natuurlijk contact opnemen met de fabrikant van het toestel.

Veel succes!
Groetjes,
Rudy Mas

Plaats reactie